6 najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu kampanii Google Adwords

6 najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu kampanii Google Adwords

Nie jest sztuką wdrożenie kampanii, sztuką jest zarządzanie nią w taki sposób aby przyniosła określony efekt czyli popularne ROI. Nie oszukujmy się – ROI to najważniejszy wskaźnik jaki każdy właściciel firmy bierze pod uwagę podczas planowania działań promocyjnych. Źle prowadzona kampania może przynieść więcej szkód niż pożytku. Kluczem jednak do skuteczności działań jest wiedza i odpowiednie jej wykorzystanie.

#Błąd 1: Złe grupowanie słów kluczowych

Jeśli prowadzisz własną kampanię na pewno grupujesz słowa kluczowe. Zresztą kreator tworzenia kampanii prowadzi tak by jakieś grupy w kampanii zawsze się pojawiły. Ale czy robisz to dobrze? I nie chodzi tu tylko o zachowanie zasady max. 10-20 słów kluczowych na grupę reklam, a odpowiednie tematyczne pogrupowanie słów. Jak najlepiej to zrozumieć? Weźmy prosty przykład marki Apple, która w swoim asortymencie sprzedaje zarówno MacBook Pro czy iPad Mini. Jeśli ten czołowy w wynikach reklamodawca zaserwowałby Ci reklamę z ogólnym hasłem w treści typu:

 

Produkty marki Apple

Docierają do odbiorcy w 24h.

Zamów i przekonaj się sam!

 

Czy zwróciłbyś na nią uwagę? A spójrz na ten przykład:

 

MacBook Pro marki Apple

Ten produkt może być Twój w 24h.

Zamów teraz i przekonaj się sam!

 

To jest klucz do tworzenia grup reklam. Każda kategoria słów powinna mieć dedykowaną treść reklamy. Jeśli dane hasło na liście fraz nie będzie pasowało do reklamy przenieś je do innej grupy reklam. Nie idź na łatwiznę i nie uogólniaj reklam. Sukcesu łatwo się nie osiąga – w ten sam sposób podejdź do tematu.

A skąd czerpać inspiracje na grupowanie fraz na koncie? Ze strony, którą chcesz promować. Najprostszym sposobem na przygotowanie struktury kampanii jest odzwierciedlenie struktury strony.

# Błąd 2: Brak używania wykluczających słów kluczowych

Dlaczego? Wielu reklamodawców – głównie tych początkujących – po prostu o tym zapomina. Prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz obuwie damskie. Ale do asortymentu nie wlicza się damskie obuwie sportowe. Po co zatem tracić budżet kampanii na niepotrzebne wejścia skoro wystarczy w odpowiednim miejscu dodać wykluczenie?

Wykluczające słowa kluczowe można dodawać zarówno na poziomie kampanii i grupy reklam.

wykluczajace_słowa_adwords

Jak znaleźć frazy wykluczające? Podejdź do tematu koncepcyjnie i strategicznie.

– sprawdź najpopularniejsze wyszukania użytkowników

– zweryfikuj frazy jakie prowadzą na Twoją stronę w Analytics

– postaw się po stronie klienta – też nim bywasz – w jaki sposób i czego może szukać

 

# Bład 3: Bazuj na danych, a nie na własnym ego.

Mocne, ale prawdziwe. Ile razy zdarzyło Ci się przygotować reklamy, które stanowiły jedność z Twoją koncepcją, a ostatecznie okazały się mało skuteczne w działaniach? To dobrze, że jesteś pewien swoich wyborów, ale w tym wypadku nie tylko Twoje zdanie się liczy. Zawsze musisz mieć alternatywę dla swoich działań dlatego zamiast jednej reklamy przygotuj 3 treści i na podstawie ich klikalności przekonaj się jak myślą Twoi klienci.

A kiedy już to zrobisz zacznij testowanie. Gdy reklamy osiągną od 20 do 40 kliknięć, wybierz te, których wynik był najlepszy, czyli takie które miały najwyższą klikalność, najwyższy współczynnik konwersji, czyli najniższy koszt pozyskania (CPA), w zależności od tego jaki cel posiada Twoja firma.

# Bład 4: Brak reklam na własny Brand

Wiele osób, a nawet coraz więcej popełnia ten błąd. Po co mam promować się i tracić budżet na kliknięcia po frazie, która jest nazwą mojej firmy. Pamiętaj tylko, że na twoim błędzie bazuje Twoja konkurencja. Już na dobre w wynikach zagościła stratega promowania sie na nazwę konkurencji. O ile marka nie zastrzeże znaku towarowego w Google (choć nie zawsze jest to możliwie) o tyle sama powinna z tej nazwy do promocji, korzystać.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku kampanii PLA i tradycyjnych reklam w sieci wyszukiwania. Czy kanibalizm obu wyników jest potrzebny? Pamiętaj, że kampanie PLA bazują na dość doprecyzowanych słowach, a ich wyniki nie zawsze są wyświetlane. Ja traktuję obie formy promocji jako zintegrowane działania.

 

# Błąd 5: Czy naprawdę warto zajmować TOP 3 w wynikach?

Podwyższasz stawki CPC, kombinujesz z reklamami tak by zawsze osiągać pozycje TOP 3, a czy kiedykolwiek sprawdziłeś czy to naprawdę najbardziej opłacalne pozycje dla Twoich reklam? W swoich działaniach nie raz przekonałam się, że dużo zależy od branży, ale i od rynku na jakim prowadzimy kampanię.

Bez testu nie przekonasz się co jest najskuteczniejsze. Być może pozycje 1-3 dadzą Ci najlepszą klikalność i ruch, ale pozycje 3-4 przyniosą najwyższy zwrot z inwestycji. Wykorzystaj dostępną w Analytics opcję Pozycje Słów Kluczowych i przeanalizuj jakie słowo kluczowe, na jakiej pozycji pozwala na osiągniecie Ci zamierzonego celu.

analytics_pozycje_reklam-1024x344

# Błąd 6: Brak znajomości własnej konkurencji

Czy wiesz z kim konkurujesz w wynikach w Google? Nie tylko w kontekście SEO, ale i PPC. Nie lekceważ konkurencji, nie kopiuj jej również. Zdrowa rywalizacja nie jest zła. Przeanalizuj przede wszystkim reklamy konkurencji, jej pozycje względem Ciebie. Zwróć uwagę i poznaj strony docelowe, na które konkurencja kieruje. Może okazać sie, że Twoja strona zupełnie odbiega od pozostałych – czy to źle? Sprawdź i oceń po wynikach kampanii.

Gdzie szukać konkurencji?

Wykorzystaj narzędzie dostępne na koncie Adwords – statystyki aukcji na zakładce słowa kluczowe

statystyki_aukcji_adwords

Pomocne może być również:

keywordspy.pl

alexa.com

Zapisz

Podobne artykuły: