Jak czytać i księgować fakturę Google Adwords?

Jak czytać i księgować fakturę Google Adwords?

W tym temacie jest sporo niejasności. Bardzo dużo użytkowników (w tym również sama księgowość) ma problem z tym w jaki sposób czytać rozliczone na fakturze kwoty.

Kiedyś było prościej. Na fakturze jaką reklamodawca otrzymywał od Google była informacja:

  • w rozliczeniach pre-paid: jaka kwota wpłynęła na konto
  • w rozliczeniach post-paid: jaka kwota została wydana

W przypadku rozliczenia „po wykonaniu usługi” nie ma zmian. Natomiast faktury, dotyczące przedpłaty mają dodatkowe informacje, które bywają mylące.

Spójrz na poniższy screen:

płatność-adwords

 

  • przedpłata za Google AdWords (powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT z tytułu importu usług),
  • Google AdWords (faktycznie wykonana usługa, której wartość ujmuje się w kosztach w KPiR),
  • środki z przedpłaty za Google AdWords (informacja o kwocie rozliczenia zaliczki, ta kwota nie podlega księgowaniu).

 

Jak sytuacja wygląda w przypadku powyższej faktury? Jak ją rozliczyć?

10 marca 2016 wpłacona została na konto kwota w wysokości 300 zł. Jest to forma przedpłaty wykazana na fakturze w ogólnym podsumowaniu. Dodatkowo obliczona jest również kwota Vat zgodnie ze wzorem (300 zł * 23% = 69 zł VAT). Tą kwotę należy ując w deklaracji Vat. Faktury wystawione przez Google w Irlandii obowiązuje ustawa o imporcie usług zgodnie z art. 28b ustawy o VAT. W związku z tym Faktura Vat księgowana jest jako faktura wewnętrzna gdzie Vat ujmujemy po stronie sprzedaży i zakupu.

Jeśli chodzi o rozliczenie kosztów to w marcu prawidłowo powinna zostać rozliczona jedynie kwota 299,99zł gdyż te środki zostały faktycznie wykorzystane na koncie AdWords. Pozostałe środki powinny zostać rozliczone w kolejnym miesiącu.

UPDATE: 20.10.2016

Spływają do mnie zapytania związane z nowymi pozycjami jakie pojawiły się na fakturach (i na kontach AdWords w dziale płatności) dlatego wrzucam wyjaśnienia do tych pozycji poniżej.

Jakiś czas temu nastąpiły zmiany w systemie rozliczeniowym. Oficjalna informacja od Google również się o tym pojawiła. Salda zostały przeniesione na nowe konta rozliczeniowe, ale z perspektywy reklamodawcy nie ma to większego znaczenia. No może za jednym wyjątkiem o czym poniżej.

W związku z tą zmianą pojawiły się dodatkowe adnotacje, które wyjaśniam poniżej:

dostosowanie przedpłaty z Google AdWords” – ta pozycja jest jedynie informacją o przeniesieniu do nowego systemu rozliczeniowego i nie ma znaczenia z perspektywy księgowania.

Saldo debetowe, które zostanie przeniesione do nowego systemu rozliczeniowego„, „Saldo kredytowe, które zostanie przeniesione do nowego systemu rozliczeniowego

Dla kont z fakturowaniem miesięcznym, zmiana w systemie rozliczeniowym w żaden sposób nie wpływa na fakturę, dlatego można zignorować dodatkowe pozycje jakie pojawiły się w Historii transakcji – jest to jedynie zmiana w systemie.

Zmiana w systemie rozliczeniowym wpływa jedynie na konta z płatnościami automatycznymi, dla których faktury będą teraz wystawiane na koszty kampanii zamiast wpłat jak miało to miejsce do tej pory.

Jeśli masz więcej pytań na temat faktur sprawdź mój artykuł na Oficjalnym Forum Google Adwords

Podobne artykuły: