Jak stworzyć dobrą strategię kampanii SEM?

Jak stworzyć dobrą strategię kampanii SEM?

Założenia są zwykle bardzo proste: uruchamiamy kampanię promocyjną produktu/usługi. Niestety bardzo często, dopiero w trakcie okazuje się, że założenia nie idą w parze z realizacją działań. Te 10 poniższych zasad może stanowić pewnego rodzaju plan dla tych, którzy dopiero zaczynają pracę z programem Adwords lub listę zagadnień dla tych, co obsługują klientów, ale nie zdążyli jeszcze określić schematu współpracy.

1. Cel kampanii (konwersja)

Jedna z podstawowych rzeczy, która decyduje o strategii tworzenia kampanii. W jaki sposób zostanie przygotowana zależy od tego czy reklamodawca ma zdefiniowany cel. Dla przykładu: celem kampanii może być wprowadzenie produktu na rynek lub podniesienie o np. 20% sprzedaży danego produktu. Dlatego przystępując do jakichkolwiek działań warto zastanowić się nad skutkiem jaki chcemy osiągnąć.

2. Grupa docelowa – czyli odbiorcy Twoich reklam

Znając cel kampanii reklamodawca musi wiedzieć do kogo chce skierować reklamy. Grupa docelowa to bardzo ważny element kampanii. Jeśli źle zdefiniujesz swojego odbiorcę nawet najlepiej przygotowana technicznie kampania nie pomoże Ci osiągnąć takiego efektu jaki byś chciał.

Przeprowadź analizę popularnych haseł, które charakteryzują Twój produkt. Sprawdź konkurencyjność jak również potencjalne miejsca gdzie dana grupa docelowa może szukać informacji o Twoim produkcie. Google w tym celu udostępnia sporo narzędzi, które pomagają w analizie i doborze odpowiednich elementów kampanii.

3. Informacje o produkcie

Podstawa do bardzo dobra znajomość produktu, który zamierzasz promować. Przygotuj profity jakie go charakteryzują. Pamiętaj, że użytkownik zwraca uwagę głównie na korzyści jakie może czerpać z użytkowania produktu/usługi. Zastanów się czy zamierzasz promować wszystkie produkty czy skupić się tylko na jednym, dla przykładu – najdroższym lub tym, który jest w serwisie najmniej popularny. Przydziel priorytety i kieruj się nimi w dalszych działaniach.

4. Rodzaj kampanii – wizerunkowa, produktowa, sprzedażowa?

Każda z tych kampanii ma swoje zasady strategiczne, które decydują o jej powodzeniu. Dlatego zanim zaczniesz budować bazy słów kluczowych, przeanalizuj co i w jaki sposób chcesz zareklamować. Skup się na efektach jakie zamierzasz osiągnąć i zgodnie z tym podejmij decyzję.

5. Zakres działań

W jakim rejonie prowadzisz sprzedaż swoich usług lub w jakim chciałabyś się promować. Czy Twoim zamiarem jest wejście na nowe rynki, analiza nowych jego segmentów czy masz zamiar działać na sprawdzonych dotąd lokalizacjach i do jej użytkowników kierować reklamy.

6. Strona docelowa

Podczas tworzenia strategii samej kampanii główną rolę odgrywa strona docelowa, która stanowić będzie wizytówkę produktu dostępną dla każdego zainteresowanego użytkownika. Dlatego konieczna jest jej przemyślana struktura, zarówno pod względem informacji jak i rozkładu. Im bardziej intuicyjna tym lepiej. Warto pamiętać, że to strona docelowa stanowi element sprzedażowy. Kampania promocyjna spełnia swoją rolę w momencie gdy użytkownik za jej pośrednictwem trafi na stronę. Cały schemat decyzyjny u potencjalnego klienta zachodzi bezpośrednio na stronie. Reklama często jest jedynie bodźcem, który zmusza Internautę do działania.

7. Budżet – najważniejsza i najcięższa część strategii.

Warto jednak pamiętać, że to od niego zależy w jaki sposób i o jakim zasięgu kampania zostanie przeprowadzona. Dlatego estymacje budżetu powinno przeprowadzać się już na samym początku zakładając pewne granice i cele.

8. Czas

W przypadku kampanii SEM to element niezwykle istotny. Każda kampania wymaga optymalizacji, co wiąże się z poświęceniem na to określonej ilości godzin. Aby działania okazały się skuteczne ważna jest systematyczność prowadzonych analiz i zmian mających na celu poprawę skuteczności kampanii. Ustal progi które chciałbyś osiągnąć podczas promocji i staraj się do nich dążyć. Warto również pamiętać, że na uzyskanie efektu trzeba poczekać. Wszystko zależy od branży oraz założonych celów.

9. Zaangażowanie

Jeśli kampania ma zakończyć się powodzeniem, konieczne jest zaangażowanie oraz cierpliwość, którą warto już na starcie w sobie rozwinąć. Zaangażowanie w działania powinno być widoczne zarówno u reklamodawcy jak i osoby, która kampanie obsługuje. Efekty każdej kampanii przychodzą z czasem. Jedne szybciej inne wolniej jednak nieustanna praca nad wynikami w ostateczności przynosi efekty.

10. Raporty

Już na samym starcie ustal jak często i jakich informacji oczekujesz od prowadzonych działań. Jeśli sam zarządzasz kampanią możesz przygotować automatyczne raporty, które generowane będą np. co tydzień. Jeśli zlecasz działania firmie lub innemu pracownikowi zasugeruj co będzie dla ciebie priorytetem w mierzeniu skuteczności działań kampanii.

Podobne artykuły: