Jak zarządzać kontami Google AdWords?

Jak zarządzać kontami Google AdWords?

Czy pod jednym adresem e-mail mogę zarządzać trzema kontami? Czy z dwóch kont AdWords mogę promować jedną witrynę? To pytania, które najczęściej pojawiają się na forach i w rozmowach jakie prowadzę z klientami.

Ponieważ jedną z najczęściej realizowanych przeze mnie usług jest zaprowadzanie porządku w zarządzaniu kontami AdWords i pokrewnymi usługami, dziś zdradzę Ci kilka patentów na to jak zachować porządek kiedy prowadzisz kilka kont AdWords.

Aby móc zarządzać kontem Adwords musisz mieć założone konto Google. Nieważne czy konto oparte jest na domenie gmail.com czy na Twojej  firmowej. Ważne aby adres e-mail powiązany był z kontem Google.

Pod jednym kontem Google możesz zarządzać jednym kontem AdWords. Sytuacja jednak zmienia się w momencie gdy powiążesz konto Google z tzw. kontem MCK (Moje Centrum Klienta). MCK to konto Menagera do zarządzania wieloma kontami Google AdWords. Zatem:

Pod jednym adresem e-mail stworzysz bezpośrednio jedno konto Google Adwords lub założysz konto MCK do zarządzania wieloma kontami Adwords.

Co jednak w sytuacji gdy dany adres e-mail obsługuje już konto Adwords, a mi zależy nam tym aby to pod nim powstało konto MCK? Wystarczy przenieść prawa administracyjne tego konta na inny Adres e-mail. Nie jest to prosty proces, ale świetnie został opisany w tym artykule. Krzysiek krok po kroku pokaże Ci w jaki sposób „uwolnić adres email od konta Adwords„.


Jak założyć konto MCK?

Konto MCK zakładasz pod „czystym” adresem e-mail. W trakcie tworzenia konta zostaniesz poproszony o zaznaczenie opcji czy MCK tworzysz na potrzeby własne (zarządzanie swoimi kontami) czy potrzeby agencji / firmy (zarządzanie kontami klientów).  [załóż konto]

mck-adwords

Jeśli zamierzasz uruchomić dla własnej marki kilka kont Adwords – tak możesz jedną domenę promować na kilku kontach, ale tylko w wyjątkowym przypadku – zaznacz opcję pierwszą. Uchroni Cię to przed potencjalnymi problemami związanymi z zawieszeniem konta. Warto zasygnalizować Google, że konta rozliczane w ramach jednego płatnika powstały w konkretnego powodu.

Co ważne, jeśli posiadasz MCK i należysz do programu Google Partners system dla każdego nowego konta przydzieli Ci osobny kupon AdWords. Nie polecam dodawać kuponów do kont w sytuacji gdy zamierzasz na nich promować jedną domenę. Więcej o zasadach dotyczących kuponów przeczytasz w moim artykule na forum, który zaktualizowałam na rok 2016: Kupony Adwords – kilka faktów.


Podział kont Google Adwords

I od razu kilka słów wyjaśnienia. Dany płatnik może mieć kilka kont Adwords. Z każdego konta powinna być promowana jedna domena. Ale są sytuacje kiedy jedna domena może być promowana z kilku kont Adwords, np:

  • promowanie domeny na różnych rynkach, a każda z wersji językowych osadzona jest na katalogu typu domena.com/en/, domena.com/it/, zamiast na subdomenie lub domenie.
  • podział kont ze względu na rodzaj kanału promocji: konto pod YT, pod GDN, pod wyszukiwarkę
  • podział ze względu na rodzaj płatności (zdarzyło mi się we współpracy z klientem kiedy konieczne było założenie konta rezerwowego ze względu na rodzaj płatności. Zablokowana karta uniemożliwiła dalsze działanie kampanii, a w okresie gorącego sezonu nie można było pozwolić sobie na przestoje. Zatem zamiast czekać na odblokowanie konta z płatnościami automatycznymi, mieliśmy przygotowane konto dla płatności ręcznych z zasiloną odpowiednią kwotą) – oczywiście pod kątem jakości kampanii nie jest to najlepsze rozwiązanie, ale czasem trzeba dokonać wyboru.
  • podział ze względu na budżet
  • podział ze względu na języki

Skąd biorą się najczęściej te podziały? Z potrzeb jakie mają klienci. Nawet tak drobny, mogłoby się wydawać, szczegół jak rozplanowanie kont, może mieć bardzo duże znaczenie i bierze się z wywiadu jaki zwykle przeprowadzam z klientem na początku współpracy.

Jeśli jesteś agencją / firmą, która chce zarządzać pod jednym adresem e-mail kilkoma klientami – MCK jest dla Ciebie koniecznością. To też praktyka, którą ja często stosuję. Staram się kierować zasadą jedna domena = jedno konto ze względu na późniejszą łatwość analizy wyników kampanii i łączenie konta Adwords z innymi usługami jak Google Analytics, Search Console, Google Play, itp. Dzięki temu szybciej odnajdziesz się w gąszczu informacji jakie konta zostały już połączone, a jakie nie. Które listy słów wykluczających należą, do których kampanii, itp.

Uważam, że warto takie rzeczy planować już na samym początku współpracy z klientem. Nie zawsze uda się wszystko przewidzieć, jednak dzięki temu można się ochronić przed różnymi niepożądanymi sytuacjami.

Pamiętaj:

Jeśli Google zawiesi Twoją domenę lub zablokuje Twoje konto Google Adwords, nie uruchamiaj w takiej sytuacji kolejnego konta. To nic nie da, bo blokowana jest domena i płatnik. Rozwiąż sytuację z supportem, który odpowie na Twój problem do 24h.

Powyższe sytuacje jakie opisałam dotyczą działań, które są zgodne z zasadami Google i nie spowodowały żadnych naruszeń.