Optymalizacja kampanii Google Ads – problem: mała liczba wyświetleń.

Optymalizacja kampanii AdWords jest procesem ciągłym. Tak jak zmienia się rynek, preferencje konsumentów, tak i ustawienia samej kampanii muszą ulegać zmianom. Czemu służy optymalizacja kampanii? Przede wszystkim eliminowaniu jej słabych punktów, które pochłaniają budżet generując niepotrzebny koszt czyli startę. A takie zdarzają się w każdej kampanii. Drugim z powodów jest rozwój kampanii. Zwykle zaczynając od 1-2 kampanii, po miesiącu pracujemy już na 10 kampaniach. A wszystko po to aby lepiej zrozumieć zachowania naszych konsumentów i dopasować do nich nasze produkty.

Co zrobić w sytuacji gdy przesadzimy z optymalizacją i przez przypadek ograniczymy jej zasięg? Lub po uruchomieniu kampanii okaże się, że nasze założenia dotyczące słów kluczowych okazały się błędne i kampania nie notuje takiej liczby wyświetleń jak oczekiwaliśmy? Zacznijmy więc od początku.

Problem: za mała liczba wyświetleń w kampanii na wyszukiwarkę.

Ograniczona liczba wyświetleń jest dużym problemem w przypadku każdej kampanii, niezależnie od sieci w jakiej się wyświetla. Dlaczego? Ciężko wygenerować konwersje nie osiągając odpowiedniego zasięgu.

Czasem chcąc dobrze już na samym początku nakładamy zbyt dużo ograniczeń kampanii. Każde ustawienia, jak harmonogram reklam lub strategia stawek pod kątem urządzeń, powinny wynikać z konkretnych danych. Jeśli pierwszy raz uruchamiamy kampanię dla danego produktu / usługi, lepiej zaczekać aż kampania zbierze odpowiednią ilość danych i na ich podstawie definiować kolejne ograniczenia. Na co zatem należy zwrócić uwagę?

BUDŻET KAMPANII

Sprawdź czy kampania nie ma statusu „ograniczenie z powodu budżetu”. W takiej sytuacji wyświetlanie Twoich reklam jest mocno ograniczone przez system, który w zależności od ustawień kampanii dla wyświetlania reklam „Standardowe lub przyspieszone” stara się dostosować wyświetlanie reklam do budżetu jakim dysponuje. Co w takiej sytuacji zrobić? Popracować nad słowami kluczowymi, to one są powodem ograniczenia budżetu.

SŁOWA KLUCZOWE

  • sprawdź dopasowanie słów kluczowych i rozszerz je w miarę możliwości (staraj się jednak unikać dopasowania przybliżonego)
  • sprawdź popularność słów kluczowych wykorzystywanych w kampanii (mała liczba wyszukań, nisza)
  • dodaj nowe słowa kluczowe (zbyt mała liczba fraz w kampanii może ją ograniczać)
  • sprawdź frazy wykluczające – być może dodałeś zbyt dużo negatywnych słów kluczowych, które zablokowały wyświetlanie reklam
  • sprawdź stawki słów kluczowych – zbyt niskie stawki CPC = ograniczona liczba wyświetleń w ciągu dnia
  • sprawdź jakość słów kluczowych – słowa kluczowe z niskim Quality Score mają zwykle ograniczone wyświetlanie ze względu na wymagane wyższe stawki cpc. Popraw jakość tych fraz, zwłaszcza jeśli są dla Ciebie kluczowe, ale nie podnosić na siłę ich max CPC.

HARMONOGRAM REKLAM

Sprawdź czy za mocno nie ograniczyłeś wyświetlanie reklam w ciągu dnia. Spotkałam się z kampaniami, które były kopią dla innych rynków. Biorąc pod uwagę różne strefy czasowe, kampanie z ustawieniami dla rynku polskiego nie miały prawa działać poprawnie dla rynku Kanadyjskiego.

LOKALIZACJA

Sprawdź czy lokalizacja jaką wykorzystujesz w kampanii nie jest zbyt mocno zawężona oraz czy jej ustawienia są poprawne. System Google Ads nie jest w 100% dokładny jeśli chodzi o definiowanie lokalizacji. W jednej z kampanii spotkałam się z sytuacją gdzie po wykluczeniu miasta Olkusz, w Krakowie kampania kompletnie straciła zasięg. Dlatego każdą lokalizacje warto weryfikować, a najlepiej w trakcie kampanii robić kontrolowane wykluczenia regionów niż na jej starcie.

JĘZYK

Sprawdź w ustawieniach kampanii jaki masz włączony język. Ograniczając się na polskim rynku tylko do języka polskiego, odcinasz sobie dotarcie do osób, które korzystają z interfejsu Google w języku angielskim (również na rynku polskim). Dla kampanii kierowanych na wyszukiwarkę warto uwzględnić sugerowaną przez system liczbę języków.

PARTNERZY WYSZUKIWANIA

W opcjach kampanii kierowanych na wyszukiwarkę masz możliwość kierowania reklam na wyszukiwarkę Google jak również inne wyszukiwarki, które z silnika Google korzystają. Upewnij się, że ta opcja w Twojej kampanii jest włączona. Daje ona dodatkowy zasięg dla reklam, który w trakcie trwania kampanii zweryfikuje czy jest opłacalny czy nie.

TIP na sam koniecNigdy nie zaczynaj kampanii w piątek. Sposób i rodzaj wyszukiwania informacji przez użytkowników w ciągu tygodnia, a dni weekendowych kompletnie się różni. Dokonując analizy i optymalizacji kampanii po weekendzie możesz podjąć niewłaściwe decyzje co przełoży się w dalszym etapie na skuteczność kampanii.

Dla przykładu: Biznes typu B2B

W B2B zasięg kampanii na czas weekendu zwykle spada średnio o 70%, podczas gdy dla usług B2C potrafi wzrosnąć o 70%. Nie oznacza to jednak, że na okres weekendu B2B powinno kompletnie wstrzymywać reklamy. Choć ich zasięg jest wówczas mniejszy, często obserwuję, że czas użytkownika na stronie znacznie się wydłuża. Dlaczego zatem tracić takich odbiorców?

Back to top: